REGULAMIN ZAJĘĆ MUZEALNYCH W MUZEUM REGIONALNYM W STALOWEJ WOLI
1. Organizatorem zajęć muzealnych jest Muzeum Regionalne w Stalowej Woli (zwane dalej Muzeum).
2. Miejscem realizacji zajęć są sale edukacyjne oraz sale wystawowe Muzeum przy ul. Sandomierskiej 1, przy ul. Rozwadowskiej 12 oraz przy ul. Hutniczej 17 w Stalowej Woli, a także wybrana przestrzeń miasta (w przypadku wycieczki pieszej).
3. Zajęcia (lekcje muzealne i / lub warsztaty) w zależności od ich rodzaju mogą trwać od 45 do 90 minut, wycieczki piesze od 90 do 120 minut.
4. Rezerwacji zajęć dokonuje się osobiście w Muzeum lub telefonicznie:
ul. Sandomierska 1, tel. 15 844 85 56, 518 454 176
ul. Rozwadowska 12, tel. 15 842 02 07, 797 120 229
ul. Hutnicza 17, tel. 15 823 50 37
5. Muzeum nie prowadzi zajęć bez wcześniejszej rezerwacji.
6. Rezerwując zajęcia należy wybrać ich rodzaj i temat. Szczegółowy opis dostępnych tematów znajduje się na stronie www.muzeum.stalowawola.pl w zakładce edukacja. Można też skontaktować się bezpośredniego z pracownikami Muzeum w celu wybrania tematu odpowiadającego profilowi grupy. Tematy są dostosowane do poszczególnych grup wiekowych.
7. Podczas rezerwacji należy podać rodzaj i temat zajęć, preferowany termin, wiek i liczbę uczestników, nazwę placówki, nazwisko nauczyciela lub opiekuna i telefon kontaktowy.
8. Liczba osób w grupie zależy od przestrzeni, w której będą obywały się zajęcia. Szczegóły zostaną uzgodnione z opiekunem grupy podczas dokonywania rezerwacji.
9. Rezerwujący zobowiązuje się przekazać uczestnikom lub jeżeli są niepełnoletni ich opiekunom niniejszy regulamin lub poinformować ich o zawartych w nim zasadach.
10. W przypadku rezygnacji z zajęć zamawiający jest zobowiązany powiadomić Muzeum telefonicznie najpóźniej 1 dzień przed ustalonym terminem zajęć.
11. Muzeum zastrzega sobie prawo odmowy przeprowadzenia zajęć bez podania przyczyny, z podaniem alternatywnego terminu i/lub tematu zajęć.
12. Udział w zajęciach muzealnych jest odpłatny, z wyjątkami określonymi właściwymi przepisami (cennik dostępny jest na stronie internetowej Muzeum www.muzeum.stalowawola.pl w zakładce edukacja). Płatności dokonuje się w dniu organizacji zajęć przed ich rozpoczęciem, gotówką lub kartą płatniczą w kasie Muzeum. Możliwa jest również płatność przelewem po wcześniejszym uzgodnieniu.
13. Muzeum wystawia faktury VAT. Faktury wystawiane są na wcześniejszy wniosek zamawiającego.
ZASADY DOTYCZĄCE PRZEBIEGU ZAJĘĆ
1. Przed przyjściem do Muzeum należy przypomnieć uczestnikom powszechnie przyjęte zasady zachowania się w tego typu instytucji oraz zapoznać uczestników i ich prawnych opiekunów z niniejszym Regulaminem.
2. Na zajęcia należy przybyć kilka minut wcześniej, żeby uczestnicy mieli czas na pozostawienie ubrań wierzchnich w szatni i toaletę.
3. Zajęcia prowadzone są przez pracowników Muzeum i/lub osoby spoza Muzeum, którym powierzono przeprowadzenie zajęć.
4. Uczestnicy są zobowiązani do wykonywania poleceń osób prowadzących zajęcia.
5. Opiekunowie grupy przez cały czas trwania wizyty w Muzeum i zajęć edukacyjnych są zobowiązani do aktywnej współpracy z prowadzącymi, zwłaszcza w kwestii utrzymania dyscypliny wśród uczestników zajęć, oraz sprawują nad nimi pieczę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Edukatorów prowadzących zajęcia z ramienia Muzeum nie obciąża obowiązek pieczy nad małoletnimi uczestnikami zajęć.
6. W salach wystawowych obowiązuje całkowity zakaz jedzenia i picia.
7. Podczas zajęć filmy i zdjęcia można robić jedynie w momentach wskazanych przez prowadzącego.
8. W przypadku nagannego zachowania grupy lub poszczególnych uczestników zajęć, łamiącego ustalenia niniejszego Regulaminu lub powszechnie przyjęte zasady zachowania się w placówce kultury, prowadzący ma prawo przerwać zajęcia. W takim wypadku poniesione koszty nie są zwracane.
9. Muzeum nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody na osobie lub mieniu wynikłe z braku właściwego nadzoru nad małoletnimi uczestnikami zajęć edukacyjnych, sprawowanego przez opiekunów, w tym za szkody wyrządzone przez uczestników zajęć.
10. Niektóre zajęcia mogą być fotografowane lub filmowane w całości lub w części. Rezerwacja i/lub udział w zajęciach jest równoznaczny z udzieleniem nieodpłatnej zgody na nagrywanie, fotografowanie, filmowanie lub dokonywanie innego rodzaju zapisu zajęć (w tym wizerunków uczestników), oraz na pokazywanie i rozpowszechnianie tego materiału wyłącznie w celu dokumentacji i promocji działalności Muzeum. Uczestnikowi lub jego prawnemu opiekunowi nie przysługują żadne roszczenia wobec Muzeum z tego tytułu. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku opisane są na stronie internetowej Muzeum w zakładce polityka prywatności (w lewym górnym rogu ekranu).
11. Zabronione jest przynoszenie do muzeum przedmiotów niepotrzebnych do zajęć, sprzętów, zabawek, poduszek itp.
12. W zajęciach mogą wziąć udział wyłącznie zdrowi uczestnicy (bez objawów chorobowych sugerujących chorobę zakaźną).
13. Należy pamiętać również, że:
a. w zajęciach realizowanych przez Dział Edukacji MR może uczestniczyć grupa, której liczebność zależy od przestrzeni, w której będą obywały się zajęcia
b. dzieciom do 6. roku życia w zajęciach może towarzyszyć 1 opiekun; o tym, czy dziecko będzie z opiekunem, należy poinformować prowadzącego spotkanie w trakcie zgłaszania uczestnictwa.
14. Rezerwacja i udział w zajęciach są równoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Zarządzenie nr 27/2024
Dyrektora Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli
z dnia 14 sierpnia 2024 r.
w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujące w
Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli
Na podstawie § 7 w związku z § 8 Statutu Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli z dnia 15 lutego 2023 r., Ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) – art. 22c, art. 22b. oraz Ustawy z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6, zarządzam co następuje:
§ 1
Wprowadzam do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w
Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, które stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia
§ 2
Zobowiązuje się pracowników Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli do wykonania niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr 27/2024
Dyrektora Muzeum Regionalnego
w Stalowej Woli z dnia 14 sierpnia 2024 r.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH OBOWIĄZUJĄCE
W MUZEUM REGIONALNYM W STALOWEJ WOLI
CEL
Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim, dbałość o ich dobro, uwzględnianie potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
PODSTAWA PRAWNA:
1. Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. z 2024 r. poz. 560) – art. 22c, art. 22b.
2. Ustawa z 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) – art. 7 pkt 6.
3. Poradnik Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Spis treści
Wprowadzenie. 4
Rozdział I 4
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.. 4
Rozdział II 6
Słowniczek terminów.. 6
Rozdział III 6
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka. 6
Rozdział IV.. 7
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka. 7
Rozdział V.. 8
Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich. 8
Rozdział VI 8
Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.. 8
Rozdział VII 9
Zapisy końcowe. 9
Załącznik nr 1 – Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu. 10
Załącznik nr 2 – Zasady bezpiecznych relacji 11
Załącznik nr 3 – Karta interwencji 14
Załącznik nr 4 – Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci 15
Załącznik nr 5 – Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.. 18
Załącznik nr 6 – Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich. 19
Załącznik nr 7 – Zakres danych osobowych do sprawdzenia osoby z rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym.. 20
Załącznik nr 8 – Oświadczenia personelu oraz osób współpracujących z Muzeum o niekaralności 20
Wprowadzenie
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli (dalej: Muzeum) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel Muzeum traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel Muzeum, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Dobro i bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez personel Muzeum na rzecz dzieci.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc małoletniemu oraz wskazuje odpowiedzialność personelu Muzeum za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.
Niniejsze Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Muzeum. Są szeroko promowane wśród całego personelu, opiekunów i dzieci uczęszczających na zajęcia realizowane przez Muzeum oraz korzystających z innych form współpracy. Małoletni są z poniższymi Standardami aktywnie zapoznawani poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Standardy ochrony dzieci to cztery zasady, które pomagają tworzyć bezpieczne i przyjazne środowisko w instytucjach oraz organizacjach działających na rzecz dzieci. Muzeum opracowało, przyjęło i wdrożyło do realizacji Standardy Ochrony Małoletnich w następujących obszarach:
Standard I. POLITYKA – Muzeum opracowało, przyjęło i wdrożyło do realizacji politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
a) Dotyczą one całego personelu (pracowników, współpracowników, stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz osób i podmiotów współpracujących z Muzeum).
b) Dyrektor Muzeum zatwierdził Standardy, a za ich wdrażanie i nadzorowanie odpowiada kierownictwo Muzeum.
c) Dyrektor wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów. Rola oraz zadania tej osoby są jasno określone.
d) Standardy ochrony małoletnich jasno i kompleksowo określają:
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
- sposób reagowania w Muzeum na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia,
- zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko,
- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,
- zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.
e) Standardy są opublikowane i promowane wśród całego personelu, opiekunów i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
Standard II. PERSONEL – Muzeum monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci
a) Zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu pracującego z dziećmi oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu oraz osób współpracujących z Muzeum, które podczas wykonywania swoich obowiązków mają bezpośredni kontakt z małoletnimi, dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego (Załącznik nr 8).
b) Do akt osobowych osób personelu Muzeum powinny zostać załączone:
– wydruki z Krajowego Rejestru Karnego,
– wydruki z rejestru przestępców seksualnych,
– oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich (Załącznik nr 6)
– oświadczenia personelu oraz osób współpracujących z Muzeum o niekaralności (Załącznik nr 8).
Powyższe dokumenty będą przechowywane w Dziale Kadr.
c) Jeżeli Muzeum podejmuje współpracę z instytucjami, które mają obowiązek prawny wdrożyć w swojej placówce Standardy Ochrony Małoletnich, od pracowników tejże jednostki nie jest wymagane oświadczenie personelu oraz osób współpracujących z Muzeum o niekaralności (Załącznik nr 8). W każdym innym wypadku, gdy osoby współpracujące z Muzeum podczas wykonywania swoich obowiązków mają bezpośredni kontakt z małoletnim powyższe oświadczenie (Załącznik nr 8) jest wymagane oraz przechowywane w Dziale Kadr.
d) Firmy i inne instytucje, które zawierają umowy z Muzeum, mają obowiązek zagwarantować, że ich pracownicy wykonujący wszelkie prace na terenie Muzeum zaznajomili się ze Standardami Ochrony Małoletnich.
e) Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Muzeum są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
f) Zasady zapewniania personelowi podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej personelu zobowiązanego do podejmowania interwencji,
- zasady przygotowania personelu do edukowania dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem.
g) Zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci oraz ich wykorzystania.
Standard III. PROCEDURY – Muzeum wdrożyło i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi.
Każdy członek personelu wie, komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu członkowi personelu udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowiedzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich:
a) Muzeum wypracowało procedury, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, członków rodziny, rówieśników i osób obcych,
b) Muzeum dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia) oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim członkom personelu.
Standard IV. MONITORING – Dyrektor Muzeum co najmniej raz na dwa lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, innymi specjalistami z zakresu realizacji polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem, oraz je aktualizuje.
Standardy podstawowe:
- Przyjęte standardy ochrony małoletnich są weryfikowane ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Standardy uzupełniające:
- W ramach weryfikacji/aktualizacji standardów koordynator ds. Standardów Ochrony Małoletnich konsultuje się ze specjalistami wdrażającymi Standardy Ochrony Małoletnich.
Rozdział II
Słowniczek terminów
1. Dziecko/małoletni – każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
3. Personel – każdy pracownik Muzeum bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, praktykant, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma lub może mieć kontakt z dziećmi na terenie placówki
4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
5. Dyrektor – osoba, która w strukturze organizacyjnej Muzeum jest uprawniona do podejmowania decyzji.
6. Kierownik – osoba, która w strukturze organizacyjnej Muzeum jest uprawniona do podejmowania decyzji w obrębie jednego oddziału.
6. Zgoda rodzica dziecka – oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
7. Koordynator ds. Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – to wyznaczony przez Dyrektora pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
8. Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
9. Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z ograniczonym dostępem.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka
1. Personel Muzeum posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel Muzeum:
a) na bieżąco podejmuje rozmowę z nauczycielami dziecka celem weryfikacji czynnika ryzyka lub z koordynatorem ds. Standardów Ochrony Małoletnich w placówce szkolnej, do której uczęszcza dziecko,
b) zgłasza każdy taki przypadek koordynatorowi ds. Standardów Ochrony Małoletnich w Muzeum,
- w przypadku obecności opiekuna w Muzeum podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka w momencie przebywania dziecka na terenie Muzeum. Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w Muzeum.
4. Rekrutacja personelu Muzeum odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu.
Rozdział IV
Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
1. Każdy pracownik ma obowiązek reagować adekwatnie w stosunku do zaistniałej sytuacji oraz do wieku dziecka w następującej kolejności:
a) w pierwszej kolejności pracownik ocenia, czy nie ma zagrożenia dla życia lub zdrowia dziecka – jeśli istnieje takie niebezpieczeństwo, należy podjąć działania w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie do odpowiednich służb,
b) pracownik, który jest świadkiem nieakceptowalnego zachowania względem osoby małoletniej, udziela informacji osobie krzywdzącej małoletniego o prawidłowych formach zachowania zgodnych ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Muzeum i/lub dodatkowo udziela informacji o placówkach wspierających osoby w kryzysie,
c) pracownik w miarę swoich możliwości udziela wsparcia osobie małoletniej poprzez wskazanie małoletniemu kontaktu do specjalistycznej placówki oferującej pomoc dzieciom,
d) każdy pracownik będący świadkiem niepokojącego zdarzenia lub zachowania względem małoletniego na terenie placówki jest zobowiązany wykonać notatkę służbową (zawierającą: datę, miejsce, osoby i opis sytuacji) oraz przekazać ją drogą e-mailową do Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich – Anny Jarosz: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
e) w przypadku powzięcia przez Koordynatora podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji Dyrektorowi Muzeum,
f) po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego, o ile są znane ich dane osobowe – Dyrektor Muzeum składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej,
g) w przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – informuje się o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie, o ile znane są ich dane osobowe,
h) z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów,
i) wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych nabyły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom i służbom w ramach działań interwencyjnych.
2. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
b) doraźne wsparcie, jakie zaoferuje dziecku Muzeum,
c) wskazanie małoletniemu kontaktu do specjalistycznej placówki oferującej pomoc dzieciom, jeżeli istnieje taka potrzeba.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych małoletnich
1. Muzeum, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
a) personel ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
b) dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
3. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci stanowią Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów.
4. Personelowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Muzeum bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
5. Upublicznienie przez personel wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
6. W celu uzyskania zgody, o której mowa wyżej, personel może skontaktować się z opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej Muzeum (niniejsza zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w Internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
1. Dyrektor wyznacza Koordynatora ds. Standardów Ochrony Małoletnich na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
2. Osoba, o której mowa w punkcie 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów ochrony małoletnich przeprowadza wśród pracowników, raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
4. Ankieta monitorująca stanowi Załącznik nr 5 do niniejszych Standardów.
5. Na podstawie przeprowadzonej ankiety osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje Dyrektorowi.
6. Dyrektor na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.
Rozdział VII
Zapisy końcowe
1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem podpisania przez Dyrektora Muzeum stosownego zarządzenia.
2. Ogłoszenie Standardów następuje poprzez udostępnienie ich na stronach internetowych oraz umieszczenie ich w wersji skróconej w Punktach Obsługi Klienta lub w szatni, z której korzystają osoby małoletnie.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
1. Dyrektor przed zatrudnieniem poznaje dane osobowe, kwalifikacje kandydata/kandydatki, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Muzeum, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
2. Dyrektor dba o to, by każdy pracownik Muzeum bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, praktykant, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.
3. Dyrektor może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie tych danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Ograniczeniem są w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz Kodeksu pracy.
4. Pracownik Muzeum, zatrudniony na stałe w instytucji, realizujący zadania edukacyjne z dziećmi, przed dopuszczeniem do realizacji zadań podlega procedurze, która służy wykonaniu obowiązku określonego w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) i sprawdzeniu pracownika w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie dotyczy także osób poniżej 18 roku życia. Osoba figurująca w Rejestrze lub skazana za przestępstwa określone w art. 21 ust. 3 ustawy nie może zostać dopuszczona do wyznaczonych zadań.
5. Osoba zatrudniana przez Muzeum tylko na czas realizacji zadań edukacyjnych z dziećmi, nie będąca stałym pracownikiem Muzeum, przed dopuszczeniem do realizacji zadań podaje dane osobowe (załącznik nr 7), które następnie służą Muzeum do wykonania obowiązków określonych w art. 21 ustawy. Sprawdzenie dotyczy także osób poniżej 18 roku życia. Osoba figurująca w Rejestrze lub skazana za przestępstwa określone w art. 21 ust. 3 ustawy nie może zostać dopuszczona do wyznaczonych zadań.
6. Wydruk z Rejestru oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub w analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza, osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną oraz osób i podmiotów współpracujących z Muzeum zgodnie z obowiązującym Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt.
7. W przypadku korzystania z usług podmiotów trzecich celem organizowania zajęć dla dzieci, Muzeum wymaga, aby podmiot ten zaakceptował niniejszy dokument i zobowiązał się (w tym własnych pracowników i współpracowników delegowanych do wykonywania zadań na rzecz Muzeum) do przestrzegania jego zapisów.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznych relacji
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Muzeum oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów, wolontariuszy oraz osoby i podmioty współpracujące z Muzeum. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
I. Relacje personelu
Każdy członek personelu jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Każdy członek personelu zobowiązany jest działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
II. Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi członek personelu zobowiązany jest:
a) zachować cierpliwość i szacunek,
b) słuchać uważnie dziecka i udzielać mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji,
c) informować dziecko o podejmowanych decyzjach jego dotyczących, biorąc pod uwagę oczekiwania dziecka,
d) szanować prawo dziecka do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe; jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy,
e) zapewniać dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć członkowi personelu lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
2. Członkowi personelu zabrania się:
a) zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania dziecka oraz podnoszenia głosu na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
b) ujawniania informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych
c) zachowywania się w obecności dziecka w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
III. Działania realizowane z dziećmi
1. Członek personelu zobowiązany jest:
a) doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd,
b) unikać faworyzowania dzieci.
2. Członkowi personelu zabrania się:
c) nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze; obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę,
d) utrwalania wizerunku nieletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli Dyrektor nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów oraz samych dzieci,
e) proponowania nieletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich,
f) przyjmowania pieniędzy, prezentów od nieletnich, od rodziców/opiekunów dziecka,
g) wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, zachowywania się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych – nie dotyczy to okazjonalnych podarków, tj. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
3. Uwagi:
Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez personel lub personelu przez dziecko, muszą być raportowane Dyrektorowi. Jeśli personel Muzeum jest ich świadkiem, zobowiązany jest reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
IV. Kontakt fizyczny z dziećmi
1. Uwagi ogólne:
Jakiekolwiek przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego.
2. Personel zobowiązany jest:
a) kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie,
b) być zawsze przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań.
3. Personelowi zabrania się:
a) bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej dziecka w jakikolwiek inny sposób,
b) dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
c) angażowania się w takie aktywności, jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
4. Kontakt fizyczny z dzieckiem musi być jawny, nieukrywany, nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli członek personelu będzie świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zobowiązany jest zawsze poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępować zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
Dopuszczalny jest kontakt fizyczny z dzieckiem w obecności jego opiekuna/wychowawcy, jeśli wynika z realizowanych zadań (pomoc w ubieraniu stroju z ekspozycji, warsztaty manualne itp.) lub wynika z potrzeby rozwojowej dziecka (trzymanie za rękę podczas schodzenia ze schodów).
W wyjątkowych sytuacjach jeśli istnieje potrzeba pomocy dziecku/dzieciom w trakcie czynności związanych z higieną osobistą, pracownik muzeum może pomóc dziecku/dzieciom, gdy jego opiekun/wychowawca znajduje się w tym samym pomieszczeniu.
V. Kontakty personelu z dzieckiem poza godzinami pracy
1. Uwagi ogólne:
Obowiązuje zasada, że kontakt z dziećmi uczęszczającymi do Muzeum powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych.
2. Członkowi personelu zabrania się zapraszania dzieci do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy; obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
3. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
4. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, członek personelu zobowiązany jest poinformować o tym dyrektora, a rodzice/opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
VI. Bezpieczeństwo online
1. Personel musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Intrenecie. Dotyczy to odwiedzania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których może on spotkać małoletnich, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, to również dzieci i ich rodzice/opiekunowie mają wgląd w cyfrową aktywność pracownika.
2. Personel zobowiązany jest wyłączać lub wyciszać osobiste urządzenia elektroniczne w trakcie zajęć.
3. Personelowi zabrania się nawiązywania kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
Załącznik nr 3
Karta interwencji
Imię i nazwisko osoby małoletniej:
Osoba podejrzana o krzywdzenie/krzywdząca osobę małoletnią:
Osoba zgłaszająca interwencję:
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia i opis sytuacji):
Data:
Opis podjętych działań:
Załącznik nr 4
Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Nasze wartości:
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci – respektujemy brak zgody dziecka, nawet, gdy posiadamy zgodę rodzica.
2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, używamy tylko imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka.
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
a) wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
b) zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po wyjściu z Muzeum.
7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać Dyrektorowi Muzeum Regionalnego lub Kierownikowi Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego (w przypadku pracowników MCOP), podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku własnego Muzeum
Monitoring – Dla zapewnienia bezpieczeństwa naszych pracowników i klientów, obszar kompleksu Muzeum jest monitorowany. Dane z monitoringu wizyjnego zawierające dane osobowe gromadzone są w oparciu o przesłankę uzasadnionego interesu administratora (zapewnienie ochrony osób i mienia) i w tym celu przekazywane do podmiotów zapewniających ochronę obiektów. Zapisy z monitoringu są przechowywane przez okres 30 dni.
W sytuacjach, w których Muzeum rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Organizatorzy grup oraz osoby indywidualne przy zakupie biletów zostaną poproszeni o zapoznanie się z regulaminem, który jest dostępny na stronach internetowych muzeum oraz w widocznym miejscu w placówce. W regulaminie znajduje się informacja, że uczestnictwo w zajęciach oznacza zgodę na regulamin i wykorzystanie wizerunku.
2. Osoba rejestrująca dane wydarzenie przed przystąpieniem do czynności powinna zapytać o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych udzieloną szkole w związku z publikacją zdjęcia/nagrania dziecka.
3. Utrwalanie i upublicznianie wizerunku dziecka bez zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka, a także samego dziecka możliwe jest jedynie podczas wydarzeń o charakterze otwartym, na zdjęciach o charakterze reporterskim, gdzie wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, np. krajobrazu, wystawy, wydarzenia muzealnego (m.in. zabronione jest wykonywanie zdjęcia jednej osobie lub kadrowanie, aby osoba była nadmiernie eksponowana). Nawet w tej sytuacji jednak (mimo zgodności z prawem), jeśli samo dziecko wyrazi sprzeciw, powinno się odstąpić od utrwalania i upubliczniania wizerunku.
4. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
a) zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
b) zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
c) niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika Muzeum,
d) poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
5. Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń, uroczystości, imprez organizowanych na terenie Muzeum rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę Dyrektora. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
a) imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
b) uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
c) podpisanie deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Personelowi Muzeum nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie Muzeum bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody Dyrektora.
3. Personel Muzeum nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
4. W celu realizacji materiału medialnego Dyrektor może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń Muzeum dla potrzeb nagrania. Dyrektor podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie Muzeum dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Muzeum.
2. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Muzeum w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt.
3. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną.
4. Nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
5. Jedynym sprzętem, którego używamy jako Muzeum, są urządzenia rejestrujące należące do Muzeum.
Załącznik nr 5
Ankieta monitorująca poziom realizacji Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
Proszę o wpisanie odpowiedzi: TAK/ NIE
Czy znasz standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w jednostce, w której pracujesz?
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem”?
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?.................................
Czy podjąłeś/aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie?..............................
Jeśli nie – dlaczego?..............................
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem?
(odpowiedź opisowa)
Załącznik nr 6
Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
………………………….……………….
(miejscowość, data)
Oświadczam, że ja niżej podpisany/a
…………………………………………………………………….
(imię i nazwisko oświadczającego)*
uczestniczyłam/em w szkoleniu dla pracowników z zakresu ochrony dzieci przed krzywdzeniem, zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich przyjętymi w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania oraz do raportowania informacji na temat zdarzeń i działań niezgodnych z ich treścią.
……………...............................................
(podpis składającego oświadczenie)
* należy wypełnić drukowanymi literami
Załącznik nr 7
Zakres danych osobowych do sprawdzenia osoby z rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym
Imię i nazwisko: …….…………………………………………..
Data urodzenia: ………………………………………………..
Pesel: ……………………………………………..………………..
Nazwisko rodowe: ……….…………………………………..
Imię ojca: ………………………………….……………………..
Imię matki: ………………….…………………………………..
…….………………..………………………….
(data i podpis)
Informacja o przetwarzaniu danych w związku z obowiązkiem wynikającym z przepisów ustawy z dnia 13.05.2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, w celu dokonania weryfikacji w Rejestrze Sprawców na Tle Seksualnym. Wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia PEiR (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1, z późn. zm.) – dalej RODO, informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Muzeum Regionalne w Stalowej Woli (zwane dalej Muzeum), ul. Sandomierska 1, 37-450 Stalowa Wola, NIP: 865 209 25 29, REGON: 830414006. Telefon oraz adres email, pod którym można się skontaktować z Administratorem danych to: tel. 15 844 85 56 fax: 15 844 85 56, e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
2. Pani/a dane są przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze w zakresie konieczności weryfikacji osób pracujących lub opiekujących się małoletnimi, wynikającym z przepisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.
3. Przysługuje Pani/u prawo do dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii, prawo do sprostowania i prawo do ograniczenia przetwarzania danych osobowych.
4. Ponadto przysługuje Pani/u prawo do wniesienia skargi do Prezesa UODO na sposób przetwarzania danych przez Administratora.
5. Podanie danych jest obowiązkiem wynikających z przepisów prawa, a ich niepodanie będzie wiązało się z niemożnością podjęcia pracy wymagającej kontaktu z małoletnimi.
6. Dane będą przechowywane przez okres wymagany w przepisach ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Załącznik nr 8
Oświadczenia personelu oraz osób współpracujących z Muzeum o niekaralności
Świadoma/y odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, ja niżej podpisana/y ………………………………………………….…………. oświadczam, że nie jestem osobą karaną za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
Oświadczam, że nie toczą się przeciwko mnie postępowania karne lub dyscyplinarne za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego.
Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazany za czyny odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub rekreacją.