Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

kurs malarstwa dla kandydatów na ASP

kurs malarstwa dla kandydatów na ASP

[kurs archiwalny]

Osoby uczestniczące w kursie powinny opanować podstawowe zagadnienia, jak: umiejętność komponowania obrazu, proporcje, budowanie przestrzeni kolorem, umiejętność komponowania barw. Na zajęciach zostaną udostępnione albumy z reprodukcjami. Ponadto będą się odbywać prezentacje slajdów obrazów dawnych i współczesnych twórców.

Celem zajęć jest opanowanie podstawowych technik malarskich, doskonalenie warsztatu i kształtowanie własnej postawy twórczej.

Kurs ma zachęcić do indywidualnych poszukiwań twórczych, nowych rozwiązań, zdobywania nowych doświadczeń i poszerzania swojej artystycznej świadomości.

Prace na poszczególnych zajęciach, mogą być wykonane w wybranej przez kursanta technice malarskiej.

Plan zajęć:

  1. Wprowadzenie do zajęć. Charakterystyka technik malarskich: pastel, tempera, gwasz, akryl, olej, witraż, fresk, mozaika, kolaż, asamblaż.
  2. Kompozycja. Jej rodzaje i wyznaczniki. Charakterystyka układów kompozycyjnych.
  3. Perspektywa. Złoty podział. Konstrukcja przedmiotu. Sposoby mierzenia proporcji. Zespół brył rysowany z dwóch różnych punktów obserwacji.
  4. Szkice perspektywiczne wybranych przez siebie przedmiotów w różnym układzie.
  5. Światło i cień. Ćwiczenia na podstawie oświetlonych brył – „światło wędrujące” względem przedmiotu – oświetlenie z prawej, z lewej strony, z tyłu – przedmiot widziany „pod światło”. Obserwacja cienia przedmiotu.
  6. Zagadnienie waloru – jasność barwy, natężenie światła względem cienia, ciężar koloru – martwa natura w szarościach – malarstwo monochromatyczne.
  7. Martwa natura w bieli i czerni – malarstwo na szarych kartonach – ćwiczenie z wykorzystaniem szarości tła – akryl.
  8. Martwa natura w bieli – malarstwo z wykorzystaniem białych kartonów.
  9. Martwa natura w czerni – malarstwo z wykorzystaniem czarnych kartonów.
  10. Kompozycja monochromatyczna na podstawie różnobarwnej martwej natury.
  11. Kompozycja płaska i przestrzenna – martwa natura o charakterze geometrycznym – biel i czerń – akryl. Ćwiczenia poprzedzone slajdami.
  12. Kompozycja otwarta i zamknięta – kompozycje malarskie z wyobraźni – akryl. Ćwiczenia poprzedzone slajdami.
  13. Kompozycja wznosząca i opadająca – kompozycje malarskie z wyobraźni – akryl. Ćwiczenia poprzedzone slajdami.
  14. Teoria koloru. Barwa a kolor. Koło barw. Barwy podstawowe, pochodne, dopełniające, kontrastowe, ciepłe, zimne, zjawisko van Bezolda i inne złudzenia optyczne, względność barw – slajdy.
  15. Płaska kompozycja barwna inspirowana martwą naturą, złożoną z prostych brył i płaszczyzn -kontrastowanie i harmonizowanie barw. Kontrastowanie na zasadzie ciepłe – chłodne, ciemne – jasne.
  16. Martwa natura w malarstwie dawnym oraz współczesnym – slajdy. Budowanie przestrzeni kolorem, martwa natura wykonana na podstawnie 3 barw podstawowych – czerwonej, niebieskiej, żółtej – mieszanie poszczególnych kolorów – akryl.
  17. Martwa natura w ciepłej gamie kolorystycznej – szkice – studium – akryl.
  18. Martwa natura w chłodnej gamie barwnej – szkice – studium – akryl.
  19. Martwa natura w ciepłej i chłodnej gamie – gwasz, tempera lub akryl.
  20. Martwa natura w kolorach kontrastujących ze sobą – wzajemne oddziaływanie na siebie barw – szkice – studium – akryl.
  21. Martwa natura z akcentem kolorystycznym – do wyboru dwie martwe natury ,np. w czerwieniach lub zieleniach – akryl, tempera lub gwasz.
  22. Martwa natura tematyczna – kandydaci mają za zadanie ustawienie martwej natury, dodając przyniesione przez siebie rekwizyty – technika mieszana – wprowadzenie do kompozycji malarskiej, elementów rysunku oraz kolażu.
  23. Martwa natura z owocami – tempera jajowa. Charakterystyka techniki.
  24. Postać – wprowadzenie. Różnorodność sposobów przedstawiania postaci w malarstwie – slajdy. Podstawowe zagadnienia: mierzenie proporcji, konstrukcja, postać siedząca, stojąca, leżąca – wstępne szkice ołówkiem, pastelem, suchym pędzlem.
  25. Postać – widzenie całościowe – monochromatyczne szkice malarskie.
  26. Postać – widzenie całościowe – szkice malarskie w kolorze.
  27. Zagadnienie portretu w malarstwie. Portret dziecka. Anatomia głowy. Wyraz twarzy i mimika – slajdy.
  28. Portret na podstawie modela -szkice malarskie przy użyciu bieli i czerni z zastosowaniem łagodnego oraz mocnego oświetlenia. Autoportret w malarstwie inspiracje – slajdy.
  29. Autoportret w dowolnej technice malarskiej.
  30. Studium malarskie postaci – model z martwą naturą – całość lub wybrany fragment. Uchwycenie charakteru osoby portretowanej – twarz i dłonie modela . Widzenie całościowe, formalne i spostrzegawczość – akryl.
  31. Technika olejna – wprowadzenie. Slajdy w sposób skrótowy pokazujące szerokie spectrum możliwości medium. Charakterystyka techniki. Podstawowe wiadomości z technologii malarstwa olejnego. Wiadomości praktyczne – organizacja warsztatu. Przygotowanie podobrazia – naciąganie płótna lnianego na krosno, przeklejanie, gruntowanie. Sporządzenie farby olejnej.
  32. Martwa natura – szybkie szkice malarskie ze zmianą miejsc – technika olejna.
  33. Martwa natura z owocami – szkice oraz studium wykonane na podobraziu – technika olejna.
  34. Martwa natura w konwencji holenderskiej martwej natury – studium detalu – technika olejna.
  35. Martwa natura w wybranej konwencji, np. kubistycznej, surrealistycznej, op-art – technika mieszana – wprowadzenie do kompozycji elementów rysunku oraz kolażu.
  36. Studium martwej natury tematycznej, ustawionej przez kursantów – akryl lub technika olejna.
  37. Akt w malarstwie – slajdy. Zagadnienia z anatomii: szkielet ludzki, porównanie budowy ciała dziecka i człowieka dorosłego, zasady ogólne budowy mięśni, mięśnie widok z przodu, mięśnie widok z tyłu, widok z boku. Anatomia w praktyce – ćwiczenia z ruchomą laleczką -szkice.
  38. Akt – malarstwo monochromatyczne – szkice – studium.
  39. Akt – suchy pastel w kolorze.
  40. Akt – szkice- studium – technika olejna.
  41. Postać we wnętrzu – studium w technice olejnej.
  42. Technika malowania ikon z elementami złocenia szlag metalem na mikstionie – kopia ikony.
  43. Pastele w historii malarstwa oraz artyści współcześni – slajdy. Paleta kolorów, malowanie palcami. Martwa natura z wykorzystaniem białego podłoża.
  44. Martwa natura z wykorzystaniem kolorowego podłoża – pastel.
  45. Portret  z wykorzystaniem kolorowego podłoża – pastel.
  46. Akwarela. Krótka historia malarstwa akwarelowego oraz współcześni mistrzowie akwareli – slajdy. Techniki i sposoby malowania akwarelą. Przybory i narzędzia, lawowanie. Malowanie walorowe przy użyciu jednego koloru.
  47. Lawowana martwa natura – akwarela.
  48. Pejzaż – dawni i współcześni mistrzowie – slajdy.
  49. Pejzaż miejski – perspektywa powietrzna – plener.
  50. Kolaż – slajdy. Kompozycja abstrakcyjna inspirowana muzyką, literaturą, filmem lub martwą naturą z pracowni.
  51. Kopia. Zajęcia polegające na wykonaniu kopii, wybranego przez siebie dzieła malarskiego w konwencji realistycznej – zapoznanie z metodami przenoszenia obrazu na podobrazie.
  52. Hiperrealizm w malarstwie – malarstwo na podstawie fotografii. Malarze lat 70, jak również współczesne prace hiperrealistów – slajdy.
  53. Malarstwo na podstawie fotografii – kursanci wykonają zdjęcie jednego lub więcej przedmiotów. Zadaniem jest wierne odwzorowanie fotografii na podobraziu, przy uwzględnieniu przeskalowania przedmiotu – technika olejna.

 

W programie zajęć przewidziana jest projekcja sześciu odcinków serialu dokumentalnego „Potęga Sztuki” autorstwa profesora Simona Schamy: Rembrandt, David, Carravagio, Bernini, van Gogh, Turner, Picasso, Rothko. Serial BBC został bardzo wysoko oceniony przez krytyków i otrzymał wiele prestiżowych nagród dla najlepszego serialu dokumentalnego. Projekcja poszczególnych odcinków odbędzie się pomiędzy danymi blokami zajęć – łącznie 6 bloków.