Tytuł: Żabusia
Własność: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
Numer inwentarzowy: MRS/S/374
Dział: Sztuka
Data powstania: 1924
Rodzaj: obraz
Twórca / Wytwórnia: Karpiński Alfons (1875-1961)
Miejsce powstania: Polska, Kraków
Materiał: olej, tektura
Technika: olejna
Wymiary: 23 cm x 40 cm
Opis: Alfons Karpiński, podobnie jak wielu innych artystów, m. in. Wojciech Weiss i Pierre Bonnard, był miłośnikiem kotów. Niekiedy towarzyszą mu w pracowni, jak w ostatnim Autoportrecie w pracowni z 1960 roku z Muzeum Narodowego w Szczecinie, innym razem zastępują modele, pozując do „portretów”.
Z zamyślenia wyrwał mnie naraz jakiś nagły ruch: to Fifi, biały, puszysty kot angora, nieodstępny przyjaciel Karpińskiego. Wskoczył mi bezceremonialnie na kolana, a następnie na ramię i opierając się o mą głowę, mruczał mi do ucha jakieś tajemnice. Ułożywszy go z powrotem na kolanach, głaszcząc jego puszyste futerko, przyglądam mu się przez chwilę. Mimo woli przyszło mi na myśl, że ten kot, o cichych, miękkich, a tak lekkich i zmysłowych ruchach jest poniekąd symbolem sztuki Karpińskiego. Nieraz bowiem zwierzęta upodabniają swój charakter do usposobienia człowieka, a nieraz między człowiekiem a zwierzęciem zachodzą mimowolne podobieństwa czy pokrewieństwa. Zdaje mi się, że w malarstwie tego artysty mieści się dużo podobieństwa z właściwościami kota (Franciszek Klein, Sylwetki artystyczne. Alfons Karpiński, „Tęcza” 1928, z. 17, s. 12).
To celne spostrzeżenie Franciszka Kleina zdaje się znakomicie ilustrować zarówno stosunek artysty do kotów, jak i charakter jego sztuki.
W kolekcji Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli znajduje się zarówno prezentowany tu swobodny, olejny szkic Żabuni, jak i jej ołówkowe szkice z 1924 roku (nr inw. MRS/S/124).
Znamy także – poza wspomnianymi – inne kocie obrazy Karpińskiego, znajdujące się w kolekcjach prywatnych, m.in. Wnętrze z białym kotem, 1928 (olej, płótno), Biały kotek (olej na tekturze, kolekcja Krzysztofa Musiała), Fifi (olej, tektura), Biały kot ( olej, sklejka), Kot syjamski (olej, tektura), Kotka (olej, tektura), Kot (olej, tektura), Zula (akwarela, ołówek, papier), Śpiący kot (kolekcja Jerzego Stelmacha).